Aandacht

‘Aandacht gaat om de inspanning te willen doen, om te willen zien wat er werkelijk is.’ (MvH)

Aandacht is de bron van verbinding, overal waar mensen met mensen werken. Een bewustzijn van aandacht en met aandacht de dingen doen kan de intensiteit van samen leven en werken vergroten. Elk contact heeft een waarde. Het kan gaan om wat er gezegd of niet gezegd wordt, om wat er gevoeld of geraakt wordt, om de verrassing. Het lijkt zo gewoon om tot een contact van betekenis te komen, maar ook al hebben we de goede intentie, het is geen vanzelfsprekendheid dat het er komt. Wat belemmert en stimuleert ons nu eigenlijk om gehoor te geven aan die verbinding, aan het resoneren van aandacht?

Aandacht en organiseren
Het promotieonderzoek ‘Aandacht, bron van verbinding’ (2007) van Marianne van Hoorn (i.m.) en deelname aan de daaruit voorkomende denktank voor het boek ‘Aandacht in interactie’ van Margret van Paassen (2014) heeft mij geïnspireerd tot het doen van kleinschalig onderzoek in een kinderopvangorganisatie. In open interviews zocht ik samen pedagogisch medewerkers, managers en ouders naar wat ‘bewuste’ aandacht kan betekenen voor het pedagogisch handelen. In het tijdschrift ‘Waardenwerk’ (nr 57 -Tijdschrift voor Humanistiek ) publiceerde ik het artikel Waardevol contact door vanzelfsprekendheid heen. Hierin doe ik verslag van dit onderzoek. En ik reflecteer op de wijze waarop ik tijdens dat onderzoek aandacht had voor de ander en wat daarin mijn beperkingen waren en wat juist stimulerend werkte.

Aandachtig in mijn werk
Aandacht is voor mij een rode draad in mijn werkwijze. Met een open houding werk ik toe naar een sfeer van herkenning, begrip en vertrouwen. Hierdoor voelen mensen binnen de wederzijdse afhankelijkheid de vrijheid om hun gedachten uit te spreken. Ik neem de rust om te luisteren, observeren, analyseren. En weg te blijven van denken in gevestigde kaders, voordat ik actie onderneem. Zo krijgen mensen de ruimte te laten zien wie ze zijn en wat hun bezig houdt en kan waardevol contact, wederzijds begrip, een open dialoog en verbondenheid ontstaan.